Reportage med Tord Johansson, VD på Mejeritransporter

tord
Tord Johansson

Det är en familjär ”hemmakänsla” som möter mig när jag kliver in hos Mejeritransporter på Gräsdalen. Här på huvudkontoret jobbar kärnan i verksamheten, som består av ägaren och VD:n Tord Johansson och hans närmsta medarbetare. Tord och hans fru Ann-Lena samt deras tre söner Henrik, Fredrik och Patrik jobbar här tight ihop med Kent Eriksson, som är Transportledare samt Miljö- och kvalitetsansvarig.

Företaget har sina anor från någon gång på 1940-talet, då Tords far körde mjölkbil runt om i Värmland, men själva bolaget Mejeritransporter startade Tord 1972. Han var då strax över tjugo år och därmed Värmlands yngsta åkare på den tiden.

När farsan gav sig i mitten på 80-talet tog jag även över hans lastbil för mjölktransporter.

Historian bakom intresset för just transporter av mejeriprodukter väcker många härliga bilder från förr, då mjölkborden stod framställda ute vid vägkanten och åkarna bytte ut tomma kärl mot färsk mjölk efter landsvägarna. Långt tillbaka i Tord Johansson släkt fanns de som körde mjölk med häst och vagn.

För Tord själv handlade arbetet i mångt och mycket om att få uppleva lantbruken och bondgårdarna, då han själv inte hade möjlighet att starta något sådant eget. Redan sedan barnsben älskade han känslan av att vara på ett lantbruk med allt vad det innebar. När han började arbeta som åkare byggde han upp starka band med de gårdar han hämtade mjölken hos, och på den tiden hade folk faktiskt tid för varandra.

Det var en annan känsla för helheten och inte samma stress. Bonden stod och väntade vid vägkanten när man kom. Blev mycket härligt prat med bönderna och de tog sig tid på ett helt annat sätt än nu. Inte alls ovanligt att bonden man besökte åkte med i hytten till nästa mjölkbord för att prata av sig lite extra.

Tord växte upp i ett torp i Frykerud här i Värmland, där han fick många nyttiga erfarenheter av det lantliga med maskiner och av att så för eget bruk. Detta lever såklart kvar inom honom och intresset matchar bra ihop med den stora verksamheten kring mejeritransporterna. Hans första områden för transporterna var ute på Värmlandsnysäter.

Det var några riktigt turbulenta år där och vi gjorde allt vi kunde för att mejeriet skulle få bli kvar i stan. Vi kunde ju inte för vårt liv drömma om att detta skulle ge en sådan positiv skjuts för vårt egna bolag. Och sedan kom skiftet från Milko till Arla.

koket_mejeri

Idag omsätter Mejeritransporter över 100 miljoner. De är nu över 100 anställda och har cirka 40 bilar samt 20 släp i sitt bolag. Varje tank rymmer 14 000 liter mjölk och varje släp omfattar 27 500 liter.

Hämtning av mjölken som förr var så idyllisk ser idag ut som så att de åker ända fram till gården och kopplar upp sig mot en stor slang som suger upp mjölken till tankbilen. Mjölken de hämtar är färdig i kyltank. Sedan körs den till Stockholms mejerier och processas. Mejeritransporter levererar även till andra mejerier, med andra slutprodukter i fokus.

Mjölken de kör till Götene blir ost och smör, i Linköping tas yoghurt-produkterna fram och i Skövde är det Keso och färskost, det vill säga mjukost i folkmun, som tillverkas.

Det känns beundransvärt att sitta vid köksbordet på detta familjeföretag och försöka föreställa sig deras utveckling genom åren. Att bilda sig en uppfattning om deras verksamhet som har växt till en sådan omfattning på dessa fyrtio år, sedan Tord var nybliven pappa och styrde kosan iväg med sin första egna mjölkbil. Tänk vilken framtid som låg framför honom på vägarna genom Värmland.